Вести

ВЕСИЋ: ЗА ЧИСТИЈИ БЕОГРАД ИЗДВОЈИЋЕМО 6,5 МИЛИЈАРДИ ЕВРА

Заменик градоначелника Београда Горан Весић први пут открива амбициозни петогодишњи план којим ће градске власти одговорити на све озбиљније ударе загађивача. Због недавне муке са смогом, град је спреман да учини 43 корака у различитим областима како би за Београђане изборио чистији ваздух.

Београд је поново пред изазовом да оправда сопствено име.  Весић, открива на који начин град планира да се бори против загађења ваздуха, проблема који је претходних дана подигао и јавност и државу на ноге.

Весић је рекао да су спремне сасвим конкретне мере које ће у наредних пет година помоћи престоници да знатно продише. Како најављује, у овај петогодишњи план биће уложено чак 6,5 милијарди евра.

Какав ће бити одговор главног града на загађење ваздуха?

- Град Београд у наредних пет година предузима 43 конкретне мере против загађења ваздуха. Град ће сам, са републиком или с другим партнерима, у ове мере и пројекте да уложи око 6,5 милијарди евра. Поделили смо све то на седам области.

Саобраћај је горући проблем и у еколошком смислу. Како мислите да се решите загађивача у јавном превозу?

- Београд више неће купити ниједно дизел-возило, већ само возила на компримовани природни гас (ЦНГ), као и електровозила. Прошле године смо купили 244 нова аутобуса који имају моторе еуро 6, сагласно најновијој регулативи ЕУ. За ову годину планирали смо да купимо нове дизел аутобусе и тролејбусе, али после догађаја од прошле недеље одлучили смо да за те паре купимо најмање 200 аутобуса на гас, од којих ће 150 бити зглобни, и за то смо издвојили 53 милиона евра. Наредне четири године куповаћемо по 80 нових ЦНГ аутобуса, што ће да кошта 85 милиона евра. За пет година имаћемо најмање 520 ЦНГ аутобуса на гас, а за седам година Београд неће имати ниједан дизел-аутобус. Такође, сва градска предузећа уложиће више од 34 милиона евра у прелазак на ЦНГ и електровозила. Наставићемо да постављамо пуњаче за електрична возила у гаражама, а биће и 17 нових у граду. До краја године возачи електровозила имаће бесплатно паркирање.

Да ли је и метро у овом плану?

- Наравно. Метро значи и знатно смањење загађења. До краја године требало би да кренемо у изградњу прве две линије метроа, чија је процењена вредност 3,86 милијарди евра. Изградња ових линија ће трајати седам-осам година, а када буде завршен, саобраћај на улицама ће бити смањен за око 30 одсто. Уз то, ове године смо продужили линије БГ воза до Младеновца и Лазаревца, а у наредних пет година биће изграђено 186 километара пруге којом ћемо да повежемо Сурчин и Обреновац, као и Макиш и Карабурму, а купујемо и 38 композиција. Укупна вредност ове инвестиције је око 600 милиона евра.

Често се истиче да је Београд, посебно центар града, претесан за возила, бициклисте, пешаке... Како то планирате да решите?

- Градимо два тунела. Један почиње код Економског факултета, а завршава се скоро код Панчевачког моста и он ће не само смањити загађење већ ће смањити број аутомобила у центру града за око 14 одсто. Други тунел се гради испод Топчидерског брда, од Моста на Ади до Аутокоманде. Вредност оба тунела је око 150 милиона евра. Завршава се и обилазница око Београда, а градимо и унутрашњу обилазницу. Градимо око 100 километара бициклистичких стаза и 200 нових паркинг-места за бицикле, за шта ће бити уложено 1,4 милиона евра. Настављамо да ширимо пешачке зоне, са 28 километара, колико смо изградили, планирамо нових десет колометара.

Ложишта су проглашена за највеће кривце оног гушења које смо осећали. Како ћете с њима изаћи на крај?

- У Београду има око 300.000 индивидуалних ложишта. У наредних пет година обезбедићемо подстицаје да ти људи буду прикључени на систем централног грејања или на гас, јер ће постојати законска обавеза прикључења тамо где постоји мрежа. Да би се то догодило, изградићемо 306 километара топловодне мреже и око 250 километара гасне мреже. Истовремено ће бити уложено 34 милиона евра да се угасе котларнице у јавном систему које загађују ваздух. Уводимо и субвенције за чишћење оџака, што ће нас коштати пет милиона евра, а даћемо и десет милиона евра за подстицаје за субвенционисање одржавања и чишћења постојећих индивидуалних ложишта и котларница, као и постављање филтера на димњаке. Београд ће формирати фонд за енергетску ефикасност, који ће улагати у замену столарије и обнову фасада по еко-моделу. Само у обнову фасада које су под заштитом улажемо 40 милиона евра.

Често се чују критике да Београду недостаје зеленила. Хоће ли се то променити?

- Одговор ће бити наш план да засадимо милион стабала, укупне вредности 26 милиона евра. То је готово једна садница по становнику Београда. У наредних пет година урадићемо 50 километара „зелених зидова“, како на улицама између саобраћајних трака, тако и на стамбеним зградама. Три километра ових зидова је већ урађено. Пошто смо потписали јавно-приватно партнерство за депонију Винча, градимо и 17 рециклажних центара са трансфер станицама и локација за депоновање грађевинског отпада вредности 60 милиона евра.

А како мислите да се изборите с индустријом у граду, која је практично дежурни кривац кад год се говори о квалитету ваздуха који дишемо?

- Индустрија јесте проблем у овом смислу, али у Београду није највећи. Тешке индустрије неће бити осим у тачно одређеним зонама. Поред индустријске зоне „Барич“ - Обреновац, и „Рева“ - Палилула, у плану је формирање више привредних зона на територији општине Сурчин, општине Барајево, као и друга зона у западном делу општине Палилула. Формирањем ових зона Београд ће имати у укупној површини већој од 500 хектара расположиво земљиште за привредне активности, са циљем да индустрија буде под контролом и како би испуњавала најстроже еколошке стандарде.

Доста повика је било на различите податке о стању загађења. Коме ћемо убудуће веровати?

- Београд ће купити 25 нових мерних станица за мерење загађења, а у оквиру пројекта „Паметан град“, на 245 локација биће инсталирани мерачи загађења, па ће грађани преко апликација у сваком тренутку знати какво је загађење у одређеном делу града. Ако желимо да живимо у чистом граду, морамо и ми да се мењамо. Данас више нема мерне станице на Обилићевом венцу, јер нема загађења, пошто је то пешачка зона. Да ли се неко сећа протеста када смо правили ту зону и избацивали аутомобиле? Како су власници џипова бунили народ. Време је да и Београд реши проблем загађења, који постоји деценијама, а са којим нико није смео да се ухвати укоштац. Јер, Београђани то заслужују.

 

 

 

Извор: Курир