Народна скупштина

Гојковицћ: Реформе су једини пут Србије

Српска напредна странка је једина политичка партија која се на протеклим изборима није удварала бирачима и није кренула путем популизма, већ је јасно поручила да ако се грађани определе за њу и Александра Вучића као мандатара, да ћемо кренути овим путем којим ће ићи Влада Србије након конституисања.

А то је пут свобухватних реформи, изјавила је у интервјуу „Дневнику“ председница Народне скупштине Републике Србије и чланица Председништва СНС Маја Гојковић пред данашњу седницу парламента на којој ће, након Вучићевог експозеа, бити изабрана нова Влада Србије.

Где видите главне проблеме данас у Србији и ко ће највише бити погођен реформским потезима који су пред нама?

– Највећи проблем је економија. Економија и економија! Али реформама неће бити погођен нико. Реформе нису ту да погађају људе, већ да их спроведемо да бисмо 2016. године живели заиста много боље, као и да спречимо сценарио да прођемо као Грчка и неке друге земље. Налазимо се у врло озбиљној ситуацији и грађани Србије ће имати прилику да то чују у експозеу мандатара Александра Вучића, као и шта их очекује. Претходне власти су им сакривале податке о озбиљном стању у држави и они ће то што чују озбиљно схватити, као што су озбиљно схватили и оно што смо им отворено говорили у кампањи. Грађани Србије су много озбиљнији од многих у овој држави који жмуре над чињеницом у каквој се опасности налази земља. Кад кажем опасност, мислим на економски део нашег живота, а данас је економија све.

 Како оцењујете састав кандидата који ће се данас са мандатаром појавити пред парламентом, а чиниће будућу Владу Србије?

– Главни одбор СНС је у петак заседао у Новом Саду и после вишечасовне дискусије једногласно је дато поверење Александру Вучићу и његовом предлогу кандидата. Сви смо се сложили и на седници Председништва СНС и ГО да је  Србији потребан јак тим, који може да се упусти у неопходне реформе које држава мора одмах да почне да бисмо 2016. живели знатно боље него данас. Био је неопходан спој стручњака независних од политике и искусних политичара из наше и других странака, и мислим да је то у овом моменту најбоља комбинација за Србију. То је спој независних интелектуалаца, експерата из појединих области и политичара с великим искуством и знањем како споводити политику СНС и наших коалиционих партнера. Али пре свега како спровести реформе и одолевати свим могућим притисцима, које нема сумње треба очекивати како би се оне зауставиле, да би све остало по старом. Међутим, Србија нема два избора већ само један - а то су реформе.

 Хоће ли бити изражена контролна улога Скупштине, с обзиром на чињеницу колико је у политичком смислу јак човек који ће као премијер од данас водити Владу Србије?

– Владе су све јаке онолико колику подршку посланика имају у парламенту. Такав је политички систем свуда у свету, у свим демократским уређењима. Грађани Србије су на изборима одлучили колико ће јаку подршку имати Влада Србије и Александар Вучић као мандатар, његов тим, кабинет и програм који ће нам у парламенту представити. На сваким изборима се та подршка мења и та контролна функција зависи од посланика опозиције и владајуће већине. Као што су у прошлом мандату, у коме је био сличан распоред политичких снага у оквиру Владе, народни посланици веома активно учествовали подносећи амандмане и побољшавајући предлоге Владиних закона, нема простора за сумњу да ће то тако бити и сада.

Како Вам се чини Скупштина с овако "скученом" опозицијом, са свега 42 посланичка места?

– Нема разлике између посланика опозиције и владајуће већине у њиховим правима и обавезама, и као што сте видели током првих седница новог сазива, сви су веома активни. А меру колико ће бити посланика владајуће већине, а колико опозиције, дали су грађани Србије на изборима, и то је њихова привилегија. То не одређују политичари, већ грађани Србије.

Када је реч о партнерима СНС у власти, потписујете коалициони споразум са СВМ, а истовремено шеф посланика СНС у Скупштини Војводине Предраг Матејин оптужује ЛСВ и СВМ за „непринципијелан притисак и трговину око Статута Војводине”?

– То се односи на АП Војводину, а немојте да заборавите да је тамо владајућа странка ДС, са мањинским партнерима ЛСВ и СВМ. У сваком случају, велико је задовољство што смо постигли договор са СВМ и осталим коалиционим партнерима, и што ћемо заједно спроводити реформе о којима смо говорили. А наћи ћемо начин да у врло кратком року испунимо обавезе дефинисане одлуком Уставног суда и тиме решимо питање правног вакуума који је настао због доношења неуставних аката у АПВ од стране прошлог сазива покрајинског парламента.

Уколико се до 6. јуна не приведу Уставу, неуставне одредбе Статута АПВ проглашавају се ништавним. Да ли сада главну улогу и на том пољу имају СНС и Скупштина Србије, јер треба да дају сагласност на нови текст статута који ће у републички парламент стићи из Војводине?

– Нисте у праву. СНС као опозициона странка у парламенту АПВ не може бити у главној улози. У доношењу новог статута или усаглашавању старог са Уставом радни тим је рекао своје, а сада је на потезу Скупштина АПВ, прво да потврди или одбије текст који је пред њима, а тек онда се документ упућује Скупштини Србије. Дакле, на потезу је владајућа већина у Скупштини Војводине. Стога, сачекајмо прво да видимо шта ће она да уради, јер једно је говорити о предлогу текста радног тима и Одбора за уставноправни положај АПВ, а друго о предлогу који ће Скупштина Војводине усвојити или неће. Тек ћемо видети да ли ће нешто и у ком облику доћи у Скупштину Србије, и како ће изгледати текст који стигне пред народне посланике. На потезу је, као што рекох, владајућа већина у покрајинском парламенту.

Тврди се да ће решења из Одлуке о спровођењу Статута определити када ће бити избори за нове органе који се тим актом утврђују, односно да ли је у праву владајућа већина у Војводини која тврди да не види скоро покрајинске изборе?

– Не знам шта владајућа већина у Војводини види или не види, односно ДС као стожер 14-годишње власти у АПВ. Њихова тумачења нико, заправо, не може да схвати. Једино што озбиљан политичар може да каже то је да заиста не може да разуме покрајинског премијера Бојана Пајтића како окреће главу од чињенице да је изгубио подршку грађана Војводине. То је потпуно очигледно, и зашто онда као дете забија главу у песак, зашто жмури над политичким и правним проблемима, који стварају и проблеме грађанима Војводине. Како је могуће да и даље остане на месту премијера АПВ када је УШ две трећине акта, који је он донео, прогласио неуставним, и како је могуће да после свих ових катастрофалних резултата на изборима и даље не осећа одговорност да би требало да поднесе оставку. Али то све није битно, већ чињеница да СНС заиста има велику жељу да на прави начин поштује одлуке УШ и да настали проблем реши што пре. Значи, није СНС та која је проблем, већ сачекајмо да видимо шта ће бити потез Бојана Пајтића и посланика ДС чији је он номинални шеф, јер је заменик председника Демократске странке.

У Одлуци о спровођењу Уставу уподобљеног Статута АПВ требало би да стоји и време одржавања покрајинских избора?

– То је све питање за владајућу већину у Скупштини Војводине, не за опозицију у покрајинском парламенту.

А када Ви очекујете да би могли да буду одржани војвођански избори?

– Онда када данашња Влада Војводине изгуби подршку у покрајинском парламенту. То је један од начина, а други је да Бојан Пајтић поднесев оставку. Како Пајтић сматра да не треба да је поднесе, без обзира на катастрофалне резултате његовог рада - како у доношењу Статута АПВ, тако и Закона о преносу надлежности, који је такође проглашен неуставним - а да не говорим о катастрофалној економској ситуацији у Војводини и да се ништа не ради и да ничим није побољшан живот грађана покрајине, сачекаћемо моменат кад ће владајућа већина у Војводини одлучити да му откаже поверење.

Ваше виђење Скупштине и на чему ћете акцентирати њену улогу, посебно у светлу корака које Србија треба да направи ка ЕУ?

– Са великим искуством народног посланика препозната сам и у јавности, и у политичком животу, као борац за успостављање правог места Скупштине у нашем систему. Основна улога је, свакако, контрола извршне власти и, наравно, развој демократије. Желим одмах да нагласим да ће то и обележити рад Скупштине коју очекује усвајање велики број закона у процесу приближавања ЕУ, пошто је Србија кандидат за пуноправно чланство. Потребно је успешно развијати ниво толеранције и прави ниво и меру слушања посланика власти и опозиције у исто време, да би у овом сазиву сви имали исти циљ - да Србија постане пуноправна чланица ЕУ. Уосталом, овог пута политичке опције које су имале другачије виђење места и улоге Србије, нису добиле поверење грађана да уђу у парламент.